Onderwijsontwerp en E-Learning binnen FHML

Een blog van de taakgroep Onderwijsontwerp en E-Learning FHML, Maastricht University


  • We hebben de term ‘onderwijsontwerp’ expliciet in onze naam gezet, omdat dat altijd deel uitmaakt van wat we doen. Er zijn altijd aanleidingen om iets aan te passen of het onderwijs te vernieuwen. Goede docenten zijn altijd bezig met het fine-tunen van hun onderwijs. Maar soms zijn er redenen om nog eens echt grondig te kijken naar het hele curriculum, naar een specifiek vak of aspect, of een klein onderdeel daarvan.

    Dat geeft kansen, maar vraagt ook om een goede analyse om ervoor te zorgen dat we zoeken naar de oplossing voor een probleem en niet andersom naar een probleem voor een oplossing. Zo’n analyse kan soms heel snel kan gaan en soms wat meer tijd kosten. Vanuit de onderwijsontwerptheorie komen een aantal relevant vragen naar voren (Verstegen et al., 2009). Bijvoorbeeld:

    1. Zijn er specifieke problemen of aanleidingen om het onderwijs te herzien?
    2. Wat is de missie of visie van de opleiding op het gebied van onderwijs? Zijn er keuzes gemaakt op het gebied van leertheorieën, leerprincipes, of onderwijsvormen?
    3. Wie zijn de karakteristieken van de studenten? (bijv. Hoeveel studenten? Achtergrondskenmerken? Ingangsniveau? Leercapaciteiten?)
    4. Wat is de structuur van het curriculum? Waar zit het onderdeel dat we nu bekijken?
    5. Wat zijn de leerdoelen van dit onderdeel? Hoe zijn die gerelateerd aan de einddoelen? Aan de toepassing in de toekomstige beroepspraktijk?
    6. Welke werkvormen zijn er gepland? Zijn die in lijn met de onderwijsvisie, geschikt voor deze groep studenten?
    7. Wat is rol van de docenten in deze onderwijsvormen? Zijn zij in staat om studenten adequaat te ondersteunen?
    8. Hoe worden studenten getoetst (formatief en summatief)? Is de toetsing in lijn met onderwijsvisie, de leerdoelen en de gekozen werkvormen?
    9. Zijn er genoeg middelen? Bijv. Docenten, onderwijsruimtes, materialen.
    10. Wat zijn de percepties van verschillende stakeholders op dit curriculum of onderdeel? Wat vinden docenten, studenten, curriculumcoördinatoren, enz. ?

    De vragen hoeven niet altijd allemaal even relevant en ze hoeven niet per sé in deze volgorde te worden beantwoord. Misschien is het zelfs wel beter om te beginnen met de laatste vraag. Wij gebruiken ze daarom vaak als een checklijst.



  • During the EBMA annual conference: Crossing boundaries- assessment in medical education on October 14 2016, Jason Walsh of Cardiff University presented the evaluation of a formative assessment that they used at their medical school. They used the free software program PeerWise. A promising tool where students construct examen questions (multiple choice). This makes them think about the content, what a good question would be (and hence what they should know or gain insight in), what alternatives they should offer and hence determine what is not related to the question. In addition they also should add feedback to the different answer possibilities. Other students can then solve the questions or comment on the questions, for instance if they do not agree with the answer or with the feedback provided. From the evaluation done at Cardiff university it seems that students who construct questions and comment on questions benefit in term of knowledge gain, while this is not the case for just answering the questions.

    Over two years, two cohorts (respectively 297 and 306 students) constructed 4971 questions, answered 606658 times and posted 7735 comments discussing the questions.

    And perhaps you can even use some of the questions as real exam questions…..

     To get more information visit the website https://peerwise.cs.auckland.ac.nz/. You can register for free, and in any case look at some short introduction videos. Below a short introduction is shown.

    If you want to try this out in your education, please let us know!



  • De taakgroep heeft een nieuwe naam, waarin beter tot uitdrukking wordt gebracht dat we bij innovatie van onderwijs niet alleen naar het toepassen van ict (E-learning) kijken maar vooral ook naar hoe het ontwerp van het onderwijs kan worden verbeterd. De nieuwe naam is daarom “Onderwijsontwerp en E-Learning“.

    De engelse naam van de taakgroep zal zijn “Instructional design and E-Learning“.

     



  • Between July 13th and July 15th 2016 the Higher Education Conference took place in Amsterdam. It was a combination of the Special Interest Group on Higher Education of EARLI and the EERA Higher Education Network.

    Two paper sessions dealt explicitly with blended and online education. It started with a seemingly promising contribution on MOOCs as a challenge for higher education. Jens Riehemann of the University of Muenster explained his research that focused on reducing the feeling of being one among many others in a virtual crowd as a way to enhance participation. Unfortunately he did not use a real MOOC to investigate this issue but provided students with paper vignettes. A second contribution of Hofmeister (University of Liverpool) questioned the further rubrication of learning outcomes. It was plea for reflective learning tasks that suggest open intersubjective educational relationships . Although not on online learning, the contribution on e-mobility (electrical mobility) of Antje Schilling (TU Braunschweig) provided an interesting design of learning environments. Round tables were uses in a course where 3 to 5 students from different fields of study collaborated on the same project.

    (meer…)



  • Zijn de studenten van nu echt anders dan de studenten van toen? Zijn de generatieverschillen echt, of vooral modekreten? Daar kunnen we het lang over hebben, maar feit is dat er veel veranderd is op het gebied van informatie zoeken en verwerken, en dat er een heleboel handige digitale tools zijn.

    RSS, Wiki, Social bookmarking, Apps, repositories, enz. Wat is dat eigenlijk?

    De Surf Academy heeft ze voor u op een rijtje gezet op: www.21edingen.nl

    Een beschrijving van wat het is, links naar tools en instructiefilmpjes en een paar eenvoudige oefeningen om tools te leren kennen.

    Leuk, maar wat doe je er dan mee in onderwijs? Want tools moeten een hulpmiddel zijn natuurlijk, en niet een doel op zich. Dan moeten we een stapje terug doen: wat is eigenlijk het doel? Welk probleem willen we oplossen? Wat willen we verbeteren? De taakgroep e-learning denkt graag met u mee. En misschien vinden we dan een mooie 21-ste eeuwse tool, of misschien besluiten we om een ouderwetse 20-ste eeuwse oplossing te proberen 🙂

    P.S.: En studenten, die kunnen dat toch allemaal al? Vergeet het maar. De meesten zijn weliswaar heel bedreven in WhatsApp en Facebook, maar komen ook niet veel verder dan dat.



  • In my previous job as a lecturer at Hogeschool Zuyd I have run several workgroups on Qualitative Research for learning groups in their first year ICT. This course (in block 4) was more or less a continuation of a previous one about Applied Research (in block 2). To bridge both courses and to mobilise their pre-knowledge I used the technique of word clouding. On the basis of an easy question and using an online brainstorm the learners created a collective Word Cloud. My simple question was: “Write down the most important concepts, which popup in your mind concerning qualitative research”. After the input stopped, the final result was shown using a beamer.

    answergarden

    (meer…)



  • We hebben vaak de neiging om zelf altijd opnieuw leermateriaal uit te vinden, maar waarom eens niet kijken wat er al bestaat.

    Open Educational Resources (OER) zijn leermaterialen die je vrij kan hergebruiken, verspreiden en aanpassen. Ze kunnen zonder problemen gekopieerd worden. Het gaat hier om handboeken, opdrachten, notities, projecten, testen en andere leermaterialen.

    De UB zette dit even in het daglicht naar aanleiding van de ‘Open Learning week’ van 7 tot 11 maart 2016. Op hun website vind je links naar interessante website waar je dergelijke OER kan vinden.

    Ga dus even kijken op deze  website van de UB en als je hulp nodig hebt bij het integreren van dit leermateriaal in je onderwijs kan je steeds met de taakgroep e-learning contact opnemen!

     

     



  • Students at the centre! 

    moocpage

    Maastricht University (UM) has a strong tradition in Problem-Based Learning (PBL), focussing on small-group learning centered around authentic problems. At first sight, this is in contrast with the large-scale and often teacher-driven set-up of MOOCs. UM is, however, interested in exploring the potential of online PBL and the potential of MOOCs. To gain first-hand experience and to explore implications for UM staff and students UM developed a MOOC about PBL which is designed –as far as possible in the setting of a MOOC- in line with modern learning principles that are also at the basis of PBL: constructive, contextual, collaborative and self-directed learning: Problem-Based Learning: Principles and design. Students at the centre!

    A university-wide project team, consisting of 34 people from all faculties, was responsible for this innovative MOOC design. The course is centered around a set of authentic problems organized in three different tracks:

    • The role of the tutor in PBL
    • Designing PBL problems and courses
    • Assessment and organisational aspects of PBL

    Participants work in groups on authentic problems in a similar way as face-to-face PBL tutor groups, except that they work online and do not have a tutor.

    (meer…)



  • We weten uit onderzoek (en ervaring) dat studenten maar ongeveer een kwartiertje hun aandacht bij de les kunnen houden. Het heeft dus echt geen zin om een uur aan een stuk een college te geven. Maar soms vind je het belangrijk om bepaalde stukken leerstof wat te verduidelijken en wil je wel echt een college geven. Zorg er dan voor dat je je studenten er bij betrekt en stel af en toe en vraag waarbij je alle studenten vraagt om een antwoord te geven. Je kan hier voor natuurlijk ook met handopsteking of gekleurde kaartjes werken, maar er bestaan ook technologische hulpmiddelen voor, zogenaamde ‘voting systemen’.

    Je kan de vragen gebruik om de voorkennis te testen (zo weet je of je wel aansluit bij hetgeen studenten al weten), om te testen of ze je uitleg begrepen hebben of om discussie op gang te brengen. Voordeel van deze voting systemen is dat je onmiddellijk feedback krijgt en dit kan tonen aan de studenten in je collegezaal. Bovendien zie je niet eerst aarzelende handen de lucht in gaan en rondkijkende gezichten, maar kan elke student zijn/haar antwoord in alle anonimiteit geven.

    (meer…)



  • bron: SURF

    De MOOC ‘Blended Learning Essentials: Getting Started’ op FutureLearn is bedoeld voor mensen die kennis willen maken met de ins & outs van blended learning. Wat verstaan we onder blended learning? Wat zijn de voordelen? Welke leeromgevingen, tools en (open) leermaterialen zijn beschikbaar? En hoe ontwerpt u blended onderwijs? De MOOC loopt van 7 maart tot en met 10 april 2016, en is opgebouwd uit vijf weken. Reken per week op ongeveer 3 uur studietijd voor het bestuderen van de online content.

    MOOC Café: leren van en met elkaar

    Uiteraard is iedereen vrij om de MOOC in zijn eigen tijd te volgen. Voor mensen die de online cursus liever met collega’s van andere Nederlandse onderwijsinstellingen volgen organiseert SURFacademy een MOOC Café. Tijdens 3 face-to-facebijeenkomsten is er ’s ochtends ruimte om de content van de MOOC te bestuderen, voor het geval u daar niet in uw eigen tijd aan toe bent gekomen. In de middag bespreekt u de theorie samen met andere deelnemers, hoort u een praktijkvoorbeeld van een Nederlandse onderwijsinstelling en vertaalt u de theorie vervolgens naar de Nederlandse context en uw eigen onderwijsinstelling. Als u de stof van de MOOC liever in uw eigen tijd bestudeert kunt u ’s middags aanschuiven.

    Voor meer infortmatie: SURF Academy MOOC Café